maanantai 20. huhtikuuta 2015

ÖLJKATASTROFI

18la 04 2015 Maspalomas G.C. Oleg Naydenov kalanjalostusaluksen tulipalo ja uppoaminen.
Sain ystävältäni Markulta järkyttävän tekstiviestin. Siinä tuli tieto, että laiva oli syttynyt tuleen Las Palmasin satamassa viime lauantaina ja se oli hinattu ulos. Alus oli uponnut Maspalomasiin. Ensimmäinen kysymys oli tietenkin onko siitä haittaa veneillemme Las Palmasin vierasvenesatamassa. Tein ensimmäisen silmämääräisen tutkimuskierroksen. Öljyä ei näy vesilinjoissa eikä laskuveden aikaan rannan kivissä. Lauantaina menin bussilla Maspalomasiin ja hiekkarannalla näky oli mielestäni kammottava, olin peloissani. Muita turisteja musta hiekka ei tuntunut haittaavan.
Oil spill fears as blaze ship sinks off Gran Canaria - Daily News - Canary Islands -... Canary Islands - Daily News - Oil spill fears as blaze ship sinks off Gran Canaria - - Spain's transport minister has made an emergency visit to Gran Canaria to...__________________ Pikkuhiljaa minulle on selvinnyt koko järkyttävä tilanne. Tapahtumien kulku on seuraavanlainen: Lauantaina 11.4.2015 kello 13.30 syttyi tulipalo venäläisessä Oleg Naydenov kalanjalostusaluksessa Las Palmasissa, Reina Sofia laiturissa La Luzin satamassa. Sammuttamisyritysten epäonnistuttua ja satamakatastrofin estämiseksi viranomaiset päättivät irrottaa mustaa savua syöksevän laivan laiturista ja hinata sen ulos satamasta. Laiva siirrettiin Gran Canarian saaren eteläpuolelle ajatuksena, että tulipalo sammuu aikanaan. Pelastusalukset ja lentokoneet vartioivat tilannetta ja neljän päivän päästä tiistaina 14.4.2015 kello 23.55 alus upposi 2400 metrin syvyyteen. Se oli silloin 15 mailia (24km) Maspalomasista etelään ja sillä oli tankeissaan 1 409 tonnia tulenarkaa öljyä,( tyypiltään IFO 380). Raportin mukaan ensin tuli voimakas ölynhaju ja sitten meren pinnalla havaittiin öljylaikkuja. Lentotähystyksellä on voitu myöhemmin havaita 2x6 kilometrin suuruinen öljylautta, jonka liikkeitä seurataan. Espanjalainen ympäristöministeri Ana Pastor lensi Las Palmasiin ja on voimakkaasti kritisoinut aluksen ja samalla ongelman siirtoa muualle. Nyt on uhkana, että laivan runko ei kestä syvyyden aiheuttamaa painetta. Öljyä pyritään poistamaan tankeista sukellusrobotilla kirjoittaa La Provinicia -lehti. Jos alus olisi uponnut 20-40 metrin syvyyteen öljyn poisto ja öljypuomien käyttö olisi ollut mahdollista. Venäläinen kalanjalostusalus Oleg Naydenov on rakennettu vuonna 1990 Stralsundissa. Alus on 120 metriä pitkä ja leveyttä sillä on 17 metriä. Se seilaa Venäjän lipun alla ja sen kotisatama on Murmanski.
Maspalomas 18 04 2015 vertailukuva_ . Ajattelin vertailla vajaan kolmen viikon takaisia Maspalomasin kuvia nykytilanteeseen. Tämän saatoin tehdä vasta nyt veneellä, kun minulla ei ollut kannettavaa mukanani. Käsikoe osoitti, ettei mitään valtavaa öljyhaittaa ole vielä havaittasissa. Ja kun sain jalkanikin merivedessä liottamalla puhtaiksi, niin en pakottanut kaikkia turisteja pois uimasta ja kutsunut ympäristövastaavaa paikalle.
Maspalomas 30 03 2015 vertailukuva_ . Jokin mielestäni on kylläkin muuttunut 30. maaliskuuta olevaan tilanteeseen, mustaa hiekkaa on nyt aiempaa enemmän. En merkannut nytkään tutkimuspaikkaa, josta otin vertailukuvan.
Otin näytteen arvokkaaseen juomapullooni (siis se vesi siellä on vaeltajalle tarpeen) ja ravistin. Annoin näytteen olla hetken aloillaan ja totesin, ettei veden pinnalla ollut öljyä. Musta laavahiekka oli näyteastiani pohjalla. Ellei tutkimusmetodeissani ole huomauttamista saatan todeta, ettei VIELÄ ole havaittavissa öljykatastrofia Maspalomasin ja koko Kanarian saarten vetovoimaisimmalla dyynirannalla. Turismin ohella kalastajien toimeentulo on pahasti vaarannettu. Tällä eteläisellä Gran Canarian merialueella 230 perhettä saa elantonsa kalastuksella. Edellisestä Espanjaa koetelleesta Prestigen vuoden 2002 öljykatastrofista on pikkuhiljaa toivuttu ja siinä mereen meni 77 000 tonnia petrolia.
Jo vuodenvaihteessa kiinnitin vakavaa huomiota Santa Cruz de Teneriffan ja Las Palmasin satamissa huollettavina oleviin öljynporauslauttoihin. Nyt katsoin kauhuissani paluumatkalla Maspalomasista sitä tankkerien, öljynporauslauttojen ja koeporausalusten valtavaa määrää Las Palmasin sataman edustalla. Aivan oikein ympäristöstä huolissaan olevat järjestöt ovat osoittaneet mieltään lisääntyvää öljynjalostus- ja poraustoimintaa vastaan. Kanarian saarten pääelinkeino on matkailu ja se on nyt vakavasti uhattuna.
La Provincia kirjoittaa tänään 20ma 04 2015 tuulen haittaavan kahden robotin laskemista poistamaan uponneen laivan ölyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti